Monday, July 30, 2012

sebuah kisah di tengah resah

Muzik itu terus diputarkan. Berterusan. Mungkin pada hemat mereka muzik itu akan dapat membawa dia dan dia-dia yang lain pergi dari keresahan dan kekecohan disitu. Namun, semuanya sia-sia. Dia terus resah dan lelah ditelan keriuhan di situ. Manusia- manusia hidup itu bergerak bersimpang-siur di lorong-lorong yang maha sempit itu. Dia tidak mampu berbuat apa-apa dan hanya terduduk di satu sudut tangga. Terus terasing daripada mereka yang dengan selesanya bersandar melayan irama lagu itu. Sekumpulan manusia lain pula sibuk menyiapkan apa yang patut. Bergerak ke sana ke mari. Ingin segalanya nampak sempurna.

Muzik itu masih bergema. Mengalunkan nada yang seolah-olah ingin memukau pendengarnya. Dia cuba melayan kehendak muzik itu. Mungkin dia boleh sampai ke satu destinasi yang lebih tenang dengan muzik itu. Bukankah otak manusia itu memang diciptakan hebat oleh Penciptanya yang Maha Hebat? Dia memejamkan mata cuba menghayati susunan not-not muziknya. Masih gagal. Muzik itu berjaya mencipta suatu pusaran hitam putih yang lohong yang seolah-olah mampu menelan dia dan ingin mebawa dia ke dunia lain. Dunia yang lebih indah dan tenang mungkin. 

Tapi dia tak mampu. Dia terus lemas ditelan lohong hitam itu dan tidak mampu mencari jalan keluar ke tempat indah itu. Akhirnya, dia kembali semula ke tempat kecoh tadi. Jiwanya menjadi semakin resah di tengah keriuhan itu. Mata perpinar-pinar. Dihimpit dengan aroma yang bermacam variasi. Dipaksa menghirup udara panas yang sudah berulang-kali dihela dan dihembus manusia-manusia lain. Dia berusaha mengawal emosi, menagih kekuatan mental. Mulutnya terkumat-kamit menenangkan diri. 

Dia masih duduk di situ. Di sudut tangga auditorium, menunggu bermulanya perhimpunan.

No comments: