Sunday, February 5, 2012

salam maulidur rasul~

Assalamualaikum...

Salam Maulidur Rasul buat muslimin dan muslimat seluruh dunia. Marilah kita banyakkan berselawat ke atas baginda s.a.w. Moga- moga kita layak mendapat syafaatnya di akhirat kelak..amin...

Hari ini aku terdengar lagi kisah yang sememangnya boleh menyentuh jiwa. Buatkan aku teringat betapa beruntungnya aku, betapa beruntungnya kita kerana menjadi umat baginda.

Kisahnya begini :

Pada suatu hari..Nabi bertanya: "Wahai sahabatku sekalian. Tahukah kamu siapakah hamba Allah yang mulia?"

Para sahabat menjawab: "Para malaikat ya Rasulullah"
Sahabat lain pula: "Tentulah para Nabi, merekalah yang mulia"

Rasulullah tersenyum lalu berkata:"Benar, mereka itu semuanya mulia. Tetapi ada yang lebih mulia dari itu"

Para sahabat terdiam lalu berkata:"Ya Rasulullah... adakah kami yang mulia itu ya Rasulullah?"

Nabi berkata: "Tentulah kalian mulia, kalian dekat denganku, kalian membantu perjuanganku, tetapi bukan kalian yang aku maksudkan.."

Kemudian, Nabi menundukkan wajahnya, baginda menitiskan air mata sehingga membasahi pipi & janggutnya lalu bkata...

"Wahai sahabatku, mereka adalah manusia-manusia yang lahir jauh setelah wafatnya aku, mereka terlalu mencintai Allah & tahukah kalian.. mereka x pernah melihatku, mereka hidup tidak dekat denganku seperti kalian tetapi mereka sangat rindu kepadaku & saksikanlah wahai
sahabatku bahawa AKU SANGAT RINDU PADA MEREKA... MEREKALAH UMATKU!"


Ya Allah..betapa tersentuhnya hati ini bila mendengarkan kisah itu. Kisah yang sering diulang- ulang. Tapi manusia tetap masnusia. Fitrahnya memang mudah lupa. Rasulullah rindukan kita, tapi kita??? Rindu atau tidak, tepuk dada tanyalah hati... Kalau rindu, selawatlah ke atas baginda. Moga baginda tahu yang dalam kalangan umatnya di akhir zaman ini, masih ramai yang merindui baginda...

*sama-samalah kita beramal. :)

wassalam...

No comments: